A Fundación Coñecemento e Desenvolvemento ( CYD) presentou o seu Informe CYD 2020, unha análise anual do sistema universitario español no que se pon de manifesto o papel que desempeña a educación superior na formación do capital humano e na investigación e transferencia de coñecemento ao sistema produtivo. O evento, que tivo lugar na Biblioteca Nacional de España en Madrid e retransmitido por streaming, contou a participación de destacados representantes do mundo académico, empresarial e político.
Este último documento publícase no contexto da crise sanitaria por mor da Covid-19 co seu impacto no sistema universitario internacional e na universidade española; tanto na súa dimensión de ensino e aprendizaxe, de internacionalización e de transferencia.
Un dos aspectos máis relevantes é que as institucións de ensino superior conseguiron levar a cabo o cambio dunha docencia presencial a outra en liña sen practicamente transición. En concreto, en España, a capacidade de adaptación do sistema universitario español foi moi veloz grazas ao seu compromiso e ao avance no fortalecemento das súas competencias dixitais.
Os datos do informe sinalan que o cambio na práctica docente vixente foi aplicado con tal rapidez que, mentres que a porcentaxe de ensinos totalmente en liña que impartían as universidades presenciais era, antes de marzo do 2020, de pouco máis do 5%, despois da declaración do estado de alarma elevouse a máis do 83%; en tanto que a avaliación en liña pasou de representar un 4% ao 86%.
O Informe CYD 2020 pon sobre a mesa tres pancas de transformación que se necesitan impulsar e profundar para que a universidade goce de maior flexibilidade e capacidade na toma de decisión. Son tres aspectos que tamén tamén axudarán a aumentar os seus recursos de forma significativa e na súa posta en valor o seu papel como centro de coñecemento e investigación conectado co mundo.
Como introducir a dixitalización nos procesos que conciernen á universidade. Repensar a educación nesta era dixital implica non só transformar a docencia senón tamén que as universidades estean organizativamente preparadas para xestionar os seus procesos dixitalmente ata converterse en institucións tecnolóxicas. Necesítase, indican, unha estratexia definida sobre o alcance da tecnoloxía na oferta docente, cunha adecuada combinación da oferta de formación en liña coa blended e a presencial.
Posta en marcha pola Comisión Europea en outubro de 2018, persegue o obxectivo de culminar a área Europea de Educación en 2025 coa mobilidade entre países como norma e con universidades que poidan traballar sen problemas á marxe das fronteiras para consolidar a Europa como continente de excelencia polo seu nivel educativo e investigador. Para impulsala é necesario rebaixar barreiras como propoñer e acreditar diplomas de grao máis aló das distintas regulacións nacionais e reducir as desigualdades nacionais en materia de financiamento e no nivel de autonomía do que dispoñen as universidades para tomar decisións, entre outras.
Os fondos que se anuncian supoñerán un aumento importante dos recursos postos ao dispor do sistema de ciencia e tecnoloxía de España e, para iso, necesítase dotar ás universidades dun marco legal que lles permita xestionar as convocatorias anunciadas co máximo aproveitamento. É aconsellable un novo impulso ás OTRI e aos diferentes servizos de valorización e, ademais, contemplar o fomento de consorcios entre universidades, centros de investigación e administracións, con personalidade xurídica propia, para impulsar a transferencia coas mellores condicións posibles.
Para facer fronte aos desafíos, é mester asignar ás universidades máis recursos e maior autonomía e, tamén, un sistema de incentivos que oriente a actividade universitaria.
O Informe CYD 2020 conclúe en que o sistema universitario español ha de aproveitar estas circunstancias e pancas de transformación en sintonía coa anunciada Lei Orgánica do Sistema Universitario ( LOSU), a cal supón unha vontade de modificar o marco lexislativo no que actúan as universidades.
Máis recursos, maior flexibilidade, mellor liderado e unha autonomía superior na toma de decisión das universidades, coa súa correspondente asunción de responsabilidades, deben ser os eixos da reforma legal. O cambio normativo e a convivencia entre universidades públicas e privadas (cos seus pertinentes modelos de achega de valor) posicionará ao SUE como motor decisivo do cambio que debe acompañar á revolución dixital na que estamos inmersos.
Podes ler o informe completo aquí